تبلیغات
مطالب اینترنتی - مطالب آذر 1396

مطالب اینترنتی

سه شنبه 7 آذر 1396



یکی از موضوعات و مسائل اختلافی میان مسلمانان و وهابیان، مسأله نذر است. وهابیان معتقدند نذر کردن پول، روغن، شمع و حیوان برای صاحبان قبور و مشاهد مشرفه حرام است. این در حالی که با مراجعه به تاریخ نمونه‌های متعددی از نذرهای مسلمانان برای انبیا الهی، اولیا، عالمان و صالحان برمی‌خوریم که نشان می‌دهد این عمل امری رایج بوده است

نذر

یکی از موضوعات و مسائل اختلافی میان مسلمانان و وهابیان، مسأله نذر است. وهابیان معتقدند نذر کردن پول، روغن، شمع و حیوان برای صاحبان قبور و مشاهد مشرفه و مجاورین قبور حرام است. از باب نمونه ابن‌تیمیه حرّانی پیشوای فکری وهابیان در جاهای مختلف و با عباراتی مشابه، نذر کردن پول، روغن، شمع، حیوان، برای انبیای الهی، ائمه (علیهم السّلام)، صحابه، علما، صالحان و قبور آنان و کلیه اماکن مقدسه و مشاهد مشرفه را حرام دانسته و تمامی نذر کنندگان را نیز گمراه، جاهل، مشرک و خارج از دایره اسلام معرفی می‌کند.[1]

این در حالی که با مراجعه به تاریخ نمونه‌های متعددی از نذرهای مسلمانان برای انبیا الهی، اولیا، عالمان و صالحان برمی‌خوریم که نشان می‌دهد نذر درهم و دینار، مواد غذایی و ذبح حیوانات برای انبیا، اولیا، علما و صالحان امری رایج و شایع بوده است از طرفی علمای اهل‌سنت معتقدند به نذورات از باب نمونه: عبدالکریم بن محمد رافعی شافعی نذر برای قبور انبیا و علما را از باب صدقه از طرف اموات دانسته و معتقد است علما صدقه دادن از طرف اموات را جایز می‌دانند. وی در ادامه به مورد جدیدی از نذرهای مسلمانان برای قبور علما اشاره می‌کند و می‌نویسد: آنچه توسط مسلمانان برای قبر یکی از علما در گرگان نذر می‌شود نیز از باب صدقه از طرف اموات و هدیه کردن ثوان آن به روح اموات است. پول‌ها و اجناسی که مسلمانان برای قبر این عالم نذر می‌کنند طبق اقتضای عرف، در میان عده‌ای خاص تقسیم می‌شود.[2]

همچنین داود بن سلیمان بغدادی خالدی نقشبندی ابن‌تیمیه و وهابیان و تمامی تحریم کنندگان نذر برای انبیا و علما و قبور آنان را خوارج معرفی می‌کند و می‌نویسد: خوارج با استناد به این دو روایت و با این گمان و پندار که انبیا و صالحان بت هستند، معتقدند نذر برای اماکن انبیا و صالحان جایز نیست. وهابیان از روی گمراهی چنین خرافاتی را می‌گویند و با بت نامیدن انبیا و اولیای الهی به آنان جسارت می‌کنند. بت نامیدن انبیا و اولیای الهی و باطل دانستن نذر برای اماکن آنان نهایت تحقیر انبیا و صالحان است. کسانی که پیامبران الهی را صریحا یا با کنایه تحقیر و تنقیص کنند، کافر هستند و طبق فتاوای برخی فقها، توبه آنان نیز پذیرفته نمی‌شود. وهابیان به خاطر نادانی و جهلشان خوار و ذلیل شده‌اند و توسل به انبیای الهی را عبادت و پرستش آنان می‌نامند و انبیا را بت می‌خوانند. مسلمانان به جهالت و نادانی وهابیان و سخنان گمراهشان توجه نکنند.[2]

پی‌نوشت:

[1]. «و أما النذر للقبور أو لسکّان القبور أو العاکفین علی القبور سواء کانت قبور الأنبیاء أو الصالحین فهو نذر حرام یشبه… .» جامع الرسائل، ابن‌تیمیه حرّانی، مکتبة الشاملة، ج 1، ص 28.
[2]. «و ذکر الرافعی نقلا عن صاحب التهذیب و غیره أنّه او نذر أن یتصدق بکذا علی أهل بلد عینه، یجب أن یتصدق به علیهم. قال: و من هذا القبیل ما ینذر بعثه إلی القبر المعروف بجرجان، فإنّ ما یجتمع منه علی ما یحکی یقسّم علی جماعة معلومین و هذا محمول علی أنّ العرف اقتضی ذلک، فنزل النذر علیه، و لا شکّ أنّه إذا کان عرف حمل علیه و إن لم یکن عرف فیظهر أن یجری… .» فتاوی السبکی، عبد الکافی سبکی، دارالمعرفة، بیروت، ج 1، ص 284.
[3]. « قال الخالدی: و أمّا استدلال الخوارج بهذا الحدیث علی عدم جواز النذر فی أماکن الأنبیاء و الصالحین، زاعمین أنّ الأنبیاء و الصالحین أوثان ـ و العیاذ باللّه ـ و أعیاد من أعیاد الحاهلیة، فهو من ضلالهم و خرافاتهم و تجاسرهم علی أنبیاء الله و أولیائه حتّی سمّوهم أوثانا و هذا غایة التحقیر لهم خصوصا الأنبیاء، فإنّ من انتقصهم و لو بالکنایة یکفر… .» الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب، امینی، مرکز الغدیر للدراسات الإسلامیة، قم، ج 5، ص 264 ـ 265.


منبع :پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب



لینک منبع

مطلب آراء علمای اهل‌سنت در مورد نذر در سایت مفیدستان.


لینک منبع و پست :آراء علمای اهل‌سنت در مورد نذر
http://mofidestan.ir/%d8%a2%d8%b1%d8%a7%d8%a1-%d8%b9%d9%84%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%87%d9%84%e2%80%8c%d8%b3%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%86%d8%b0%d8%b1/

  • نظرات() 
  • چهارشنبه 1 آذر 1396


    وبسایت دیجی کالامگ – مجید نوردوست: شایعات درباره گوشی گلکسی X بسیار زیاد است. در واقع چند سالی می‌شود که خبرهای مختلفی از این تلفن همراه هوشمند می‌شنویم. گوشی تاشویی که صفحه نمایش آن خم می‌شود و می‌تواند به عنوان یک تبلت مورد استفاده قرار بگیرد.

    گلکسی X در سایت سامسونگ دیده شد

    براساس اطلاعات منتشر شده گوشی جدید و منحصر به فرد سامسونگ با شماره مدل SM-G888NO شناخته می‌شود. قرار گرفتن این اطلاعات در سایت سامسونگ می‌تواند نشانه‌هایی از عرضه این گوشی باشد. البته قبلا به این موضوع اشاره شده بود که سامسونگ تنها ۱۰۰ هزار دستگاه از این گوشی تولید و راهی بازار می‌کند، چرا که تولید این گوشی کار بسیار سختی است و فعلا نمی‌شود آن را به تعداد بیشتری ساخت.

    گلکسی X در سایت سامسونگ دیده شد

    هنوز نمی‌دانیم که ظاهر این گوشی به چه شکل است. اما با توجه به پتنت‌هایی که سامسونگ ثبت کرده صفحه نمایش این گوشی به داخل خم می‌شود و رابط کاربری خاصی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

    گلکسی X در سایت سامسونگ دیده شد

    بعید نیست که شرکت سامسونگ قصد داشته باشد گوشی جدید خودش را در نمایشگاه CES 2018 معرفی کند. حالا باید منتظر منتشر شدن اطلاعات بیشتر از این تلفن همراه هوشمند باشیم. اینکه گوشی قابل انعطاف سامسونگ چه ویژگی‌هایی دارد برای خیلی‌ها مهم است.



    لینک منبع

    مطلب گلکسی X در سایت سامسونگ دیده شد در سایت مفیدستان.


    لینک منبع و پست :گلکسی X در سایت سامسونگ دیده شد
    http://mofidestan.ir/%da%af%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c-x-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af-%d8%af%db%8c%d8%af%d9%87-%d8%b4%d8%af/

  • نظرات() 

  • آخرین پست ها


    نویسندگان



    آمار وبلاگ

    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :